A kudarc pozitív hatása? – A vezetői visszajelzések kiemelt szerepe

2022 dec 03
9:00 - 15:00
QA226 terem

A kudarc pozitív hatása? – A vezetői visszajelzések kiemelt szerepe

A kudarc elkerülhetetlen része az életünknek és univerzális is, tehát előbb-utóbb mindannyiunknak szembesülnie kell ilyen helyzetekkel és a hibázás lehetőségével. Szigorú eljárások, alkalmazottak képzése és/vagy fejlett technológia alkalmazása mellett sem lehetséges a kudarcok és a hibák elkerülése (Hart et al., 1990; Reason, 1997). Még a nagyon sikeres és nagy tiszteletnek örvendő embereknek sem (Axelton, 1998; Diller, 1995). A becslések szerint a sikeres vezetők több, mint 50%-a vallott már kudarcot a munkája során (Burke, 2004). Egy kudarc tárgyalása megrázó élmény lehet (Finkelstein, 2003; Hyatt & Gottlieb, 1988). Kudarcot átélve könnyen csorbulhat saját magunkról kialakított képünk is. „Vesztesnek”, „szerencsétlennek”, „ügyetlennek” címkézhetjük magunkat és optimista szemléletünk pedig pillanatok alatt pesszimistára válthat. Pedig a kihívások ellenére (vagy potenciálisan azért) azok az emberek, akik sikeresen tárgyaltak egy jelentős kudarcot, felbecsülhetetlen értékű tanulási tapasztalatként írták le (Axelton, 1998; Diller, 1995; Hyatt & Gottlieb, 1988). Tehát azok az emberek, akik sikeresen megbirkóztak a kudarc élményével, ők képesek voltak belsővé tenni a tapasztalatokat, ugyanis az önreflexió lehetőségét látták benne (Hyatt & Gottlieb, 1988).  A sikeres üzletemberek gyakran a kudarcból levont tanulságoknak tulajdonítják végső sikerüket (Diller, 1995; Tresniowski, 2001). De milyen szerepe lehet egy vezetőnek abban, hogy egy alapvetően negatív élményt pozitívként éljünk meg a jelenünk és a jövőnk tekintetében? Jelentős, ugyanis a vezetők támogatást tudnak nyújtani az alkalmazottaknak a hibák hatékony kezelésében, mivel a vezető felel azért, hogy olyan környezetet teremtsen, amelyben az alkalmazottak úgy érzékelik, hogy pszichológiailag biztonságban vannak, vagyis nem fogják őket hibáztatni vagy megbüntetni, ha hibák fordulnak elő (Kahn, 1990). De mit is jelent pontosan az, hogy kudarc vagy hiba? És mit tehetnek a vezetők? A workshopokon ezekre a kérdésekre lesz lehetőség válaszokat kapni.